Τι είναι η κακή χοληστερίνη;

Η χοληστερίνη μπορεί να μας μπερδέψει. Παρόλο που στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές αναφορές για την ''καλή'' και την ''κακή'' χοληστερίνη, η διαφορά ανάμεσά τους δεν είναι πάντοτε ξεκάθαρη. Στην πραγματικότητα είναι πολύ απλό και απαραίτητο να έχουμε σωστή πληροφόρηση, ώστε να μπορούμε να ερμηνεύσουμε σωστά τις εξετάσεις χοληστερίνης ή, απλώς για να κατανοήσουμε καλύτερα την υγεία της καρδιάς μας.

Τι είναι, λοιπόν, η κακή χοληστερίνη (ή κακή χοληστερόλη); Σε αυτό τον οδηγό τα εξηγούμε όλα: Τι σημαίνει ''κακή'' χοληστερίνη, ποια είναι η λειτουργία της στον οργανισμό και πώς μπορούμε να μειώσουμε τις τιμές της κακής χοληστερίνης με απλές αλλαγές στη διατροφή και στον τρόπο ζωής μας;

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε, επίσης, να ρίξετε μια ματιά στο άρθρο μας για την ''καλή'' χοληστερίνη- και μην ξεχάσετε να δείτε το χρήσιμο βίντεο με οδηγό για τη χοληστερίνη εδώ.

Τι είναι η κακή χοληστερίνη;

Η χοληστερίνη είναι μια λιποειδής ουσία που παράγεται με φυσικό τρόπο από τον οργανισμό μας και βρίσκεται επίσης στις ζωικές τροφές. Όταν μιλάμε για την ''κακή χοληστερίνη'' στον οργανισμό, εννοούμε τη χοληστερίνη που μεταφέρεται από τις Χαμηλής Πυκνότητας Λιποπρωτεΐνες, τη λεγόμενη LDL -χοληστερίνη. Όταν μιλάμε για την ‘καλή χοληστερίνη’ εννούμε τη χοληστερίνη που μεταφέρεται από τις Υψηλής Πυκνότηττας Λιποπρωτεΐνες, τη λεγόμενη HDL -χοληστερίνη.

Ο οργανισμός μας παράγει λιποπρωτεΐνες για να μεταφέρει τη χοληστερίνη στο αίμα, αλλά οι διαφορετικές λιποπρωτεΐνες έχουν διαφορετικές λειτουργίες. Ενώ τα ''καλά'' HDL σωματίδια έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν τη χοληστερίνη στο συκώτι όπου αποβάλλεται, η χοληστερίνη που μεταφέρεται από τα ''κακά'' LDL σωματίδια μπορεί με το χρόνο, να συσσωρευτεί στις αρτηρίες.

Αυτή η συσσώρευση είναι ο λόγος για τον οποίο τα αυξημένα επίπεδα ''κακής'' χοληστερίνης αποτελούν έναν από τους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα*. Καθώς η αυξημένη LDL -χοληστερίνη δεν παρουσιάζει συμπτώματα είναι απίθανο να την προσέξουμε. Παρ’ όλ’ αυτά είναι σημαντικό να διατηρήσουμε την κακή χοληστερίνη στα προβλεπόμενα όρια.

Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε για να διατηρήσουμε την κακή χοληστερίνη σε επιθυμητό επίπεδο.

Αντιμετώπιση κακής χοληστερίνης

Το πρόβλημα για την ανεβασμένη κακή χοληστερίνη, επιδέχεται αντιμετώπιση. Η αλλαγή της διατροφής και του τρόπου ζωής μπορεί να μας βοηθήσει. Σας παρουσιάζουμε μερικά απλά μέτρα που μπορείτε να πάρετε για να μειώσετε ή να διατηρήσετε την κακή χοληστερίνη μέσα στα επιθυμητά όρια.

Μείωση κακής χοληστερίνης

Κορεσμένο λίπος

Ένα από τα πρώτα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να  μειώσουμε τις τιμές της κακής χοληστερίνης είναι να αντικαταστήσουμε τα κορεσμένα λιπαρά στη διατροφή μας με ακόρεστα λιπαρά **.

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά περιλαμβάνονται στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα (όπως το βούτυρο, το γάλα και το τυρί), στα λιπαρά κομμάτια κρέατος, στα τηγανητά φαγητά, στο γρήγορο φαγητό, στα έτοιμα γεύματα και στα παράγωγα του κρέατος.

Πηγές ακόρεστων λιπαρών είναι τα φυτικά έλαια και τα προϊόντα επάλειψης που περιλαμβάνουν φυτικά έλαια, τα λιπαρά ψάρια, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι.

Αν δεν είστε βέβαιοι κατά πόσο η διατροφή σας περιλαμβάνει πολλά κορεσμένα και λίγα ακόρεστα λιπαρά, ρίξτε μια ματιά στο άρθρο μας για τα διαφορετικά είδη λιπαρών με οδηγίες για το πώς να αντικαταστήσετε σωστά τις τροφές της μιας κατηγορίας με αυτές της άλλης.

Φυτικές στερόλες

Ένας άλλος εύκολος τρόπος για να μειώσουμε την κακή χοληστερίνη είναι να επιλέξουμε τροφές που περιέχουν πρόσθετες φυτικές στερόλες. Η ημερήσια κατανάλωση 1,5-3g φυτικών στερολών μπορεί να μειώσει τη χοληστερίνη σε 2 με 3 εβδομάδες, εφόσον συνοδεύεται από υγιεινή διατροφή γενικότερα, με αρκετά φρούτα και λαχανικά***. Ένας εύκολος τρόπος για να προσθέσουμε φυτικές στερόλες στη διατροφή μας είναι με τη βοήθεια των προϊόντων Becel ProActiv: προϊόντα επάλειψης, επιδόρπιο γιαουρτιού, ροφήματα γιαουρτιού και προϊόντα με γάλα. Μάθετε περισσότερα για τα προϊόντα αυτά στο άρθρο μας για τις φυτικές στερόλες, εδώ.

Πώς να διατηρήσουμε φυσιολογικά επίπεδα χοληστερίνης

Υγιεινή διατροφή με ισορροπία και ποικιλία

Παράλληλα με τις δύο επιλογές που αναφέραμε παραπάνω, είναι επίσης σημαντικό να ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή και να βεβαιωθούμε ότι έχει αρκετή ποικιλία, συμπεριλαμβανομένων γενναίων μερίδων από φρούτα, λαχανικά και ίνες. Μια πολύ καλή πηγή ινών είναι τα δημητριακά, όπως και τα προϊόντα ολικής άλεσης και τα ψωμί, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι, τα λαχανικά και τα φρούτα.

Υγιές βάρος

Η διατήρηση του βάρους μας σε φυσιολογικά επίπεδα μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης αυξημένης LDL -χοληστερίνης. Παράλληλα με την υγιεινή διατροφή, προσπαθήστε να ασκήστε τουλάχιστον 30 λεπτά ημερησίως, πέντε μέρες τη βδομάδα. Αν έχετε φορτωμένο ημερήσιο πρόγραμμα μπορείτε να σπάσετε το πρόγραμμα σε τρία μέρη των δέκα λεπτών. Για παράδειγμα, ασκηθείτε λίγο το πρωί, έπειτα κάντε ένα μικρό, ζωηρό περίπατο ή λίγο ποδήλατο κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού διαλείμματος και τελειώστε με γρήγορο τζόκινγκ το απόγευμα.


* Η υψηλή χοληστερίνη είναι παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση στεφανιαίας καρδιακής νόσου. Η στεφανιαία νόσος έχει πολλούς παράγοντες κινδύνου και η μεταβολή ενός από αυτούς ενδέχεται να έχει ή να μην έχει ευεργετικό αποτέλεσμα.
** Η αντικατάσταση κορεσμένων λιπαρών με ακόρεστα μειώνει τη χοληστερίνη στο αίμα.
*** To Becel ProActiv περιέχει φυτικές στερόλες. Έχει αποδειχτεί ότι οι φυτικές στερόλες μειώνουν τη χοληστερίνη στο αίμα.
Εάν επισκεφθήκατε τον ιστότοπό μας για να μάθετε περισσότερα για τη χοληστερόλη, μην ανησυχείτε, βρίσκεστε στο σωστό μέρος. Η χοληστερόλη και η χοληστερίνη έχουν ακριβώς την ίδια σημασία. Ο όρος χοληστερίνη χρησιμοποιείται απλά πιο τακτικά.
TOP