Home > Χοληστερίνη > Αιτίες υψηλής χοληστερίνης > Ποιες είναι οι αιτίες αύξησης της χοληστερίνης;
Ποιες είναι οι αιτίες αύξησης της χοληστερίνης;

Ποιες είναι οι αιτίες αύξησης της χοληστερίνης;

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι αυξημένη χοληστερίνη* έχουν συνήθως οι ηλικιωμένοι ή οι παχύσαρκοι, η αλήθεια είναι ότι ακόμα και νεότεροι σε ηλικία άνθρωποι με φυσιολογικό βάρος μπορούν να αναπτύξουν υψηλή χοληστερίνη. Τα αίτια της χοληστερίνης (ή, μάλλον, της αυξημένης χοληστερίνης) στην πραγματικότητα χωρίζονται σε παράγοντες που μπορούμε να επηρεάσουμε με μικρές αλλαγές στη διατροφή και στον τρόπο ζωής μας και σε παράγοντες που βρίσκονται πέρα από τον έλεγχό μας.

Ποια είναι λοιπόν η αιτία για την αύξηση της χοληστερίνης; 

Οι αιτίες αύξησης της χοληστερίνης για τις οποίες μπορούμε να κάνουμε κάτι είναι:

  • Η διατροφή που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και τρανς λιπαρά οξέα.
  • Γενικά, η κακή διατροφή χωρίς ποικιλία.

  • Το να είναι κανείς υπέρβαρος ή παχύσαρκος.

Αιτίες αύξησης της χοληστερίνης που δεν μπορούμε να μεταβάλλουμε είναι:

  • Η ηλικία
  • Το φύλο
  • Το οικογενειακό ιστορικό
  • Η εθνικότητα 

Διατροφή και αιτίες χοληστερίνης

Αν κάνετε εξετάσεις για την χοληστερίνη και βρείτε ότι είναι πάνω από το προτεινόμενο όριο, τότε είναι πιθανό ότι ο γιατρός σας θα σας συστήσει να κάνετε κάποιες αλλαγές στη διατροφή σας. Για παράδειγμα:

  • Μπορείτε να ξεκινήσετε, αντικαθιστώντας τα κορεσμένα λίπη (που βρίσκονται σε τυρί, αγελαδινό βούτυρο, λιπαρά κρέατα και πολλές επεξεργασμένες τροφές όπως τα έτοιμα αρτοσκευάσματα ή σνακ) με πολυακόρεστα λιπαρά. Μεταξύ αυτών, συμπεριλαμβάνονται οι ξηροί καρποί, οι σπόροι, τα φυτικά έλαια και τα προϊόντα που έχουν ως βάση τα φυτικά έλαια.
  • Μπορείτε, επίσης, να επιλέξετε εναλλακτικά να δοκιμάσετε προϊόντα με μειωμένα λιπαρά, όπως για παράδειγμα, η αντικατάσταση του αγελαδινού βουτύρου με το Becel ProActiv Light. Αν χρειάζεστε έμπνευση, μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στον Οδηγό Απλής Αντικατάστασης.
  • Γενικά, είναι καλό να έχετε ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία. Προσπαθήστε να τρώτε προϊόντα ολικής άλεσης, καρπούς, σπόρους, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια και μαζί πολλά φρούτα και λαχανικά. Αν δυσκολεύεστε να ακολουθήσετε δίαιτες, δημιουργήστε ένα ρεπερτόριο από δελεαστικές και γευστικές υγιεινές συνταγές, για να ανανεώνετε το ενδιαφέρον σας.
  • Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να βάλετε στη διατροφή σας τροφές που περιέχουν πρόσθετες φυτικές στερόλες, οι οποίες είναι κλινικά αποδεδειγμένο ότι μειώνουν αποτελεσματικά τη χοληστερίνη**.

Η χαμηλή χοληστερίνη μπορεί να οφείλεται σε διαφορετική αιτία. Ρωτήστε έναν ειδικό, για να σας συμβουλεύσει. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σε αυτό το άρθρο με θέμα τη μείωση της χοληστερίνης μέσω της διατροφής σας εδώ.

Μπορεί το άγχος να ανεβάσει τη χοληστερίνη;

Το άγχος δεν ανήκει στις άμεσες αιτίες αυξημένης χοληστερίνης, αλλά μπορεί να επιβαρύνει όσους κάνουν ήδη κακή διατροφή και έχουν ανθυγιεινό τρόπο ζωής. Για να διατηρήσετε την καρδιά σας υγιή, δοκιμάστε να αλλάξετε τη διατροφή σας και να ασκείστε πιο συχνά, καθώς η άσκηση θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος. Φροντίστε επίσης να ξεκουράζεστε αρκετά και να κοιμάστε όταν το έχετε ανάγκη.

* Εάν επισκεφθήκατε τον ιστότοπό μας για να μάθετε περισσότερα για τη χοληστερόλη, μην ανησυχείτε, βρίσκεστε στο σωστό μέρος. Χοληστερόλη και η χοληστερίνη έχουν ακριβώς την ίδια σημασία. Ο όρος χοληστερίνη χρησιμοποιείται απλά πιο τακτικά.

** Είναι κλινικά αποδεδειγμένο ότι 1,5-2,4g φυτικών στερολών την ημέρα μειώνουν το επίπεδο της LDL-χοληστερίνης στο αίμα 7-10% σε 2-3 εβδομάδες από την έναρξη της κατανάλωσης, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Τα υψηλά επίπεδα χοληστερίνης αποτελούν παράγοντα κινδύνου εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Η στεφανιαία νόσος έχει πολλούς παράγοντες κινδύνου, και η μεταβολή ενός από αυτούς, ενδέχεται να έχει ή να μην έχει ευεργετικό αποτέλεσμα.

Όλα για Αιτίες υψηλής χοληστερίνης >Δες και αυτό

Όλα για Αιτίες υψηλής χοληστερίνης >